Oproep aan de Islamitische Republiek Iran

Hongerstaking – Laat Iraanse christenen vrij!

16.344 Mensen hebben getekend. Help ons om 20.000 handtekeningen te bereiken.

Hongerstaking – Laat Iraanse christenen vrij!

Update: Op 25 juli is Amin Afshar Naderi na een hongerstaking van 21 dagen op borgtocht vrijgelaten. Zijn gezondheidstoestand is slecht. Ook kan het zijn dat hij straks alsnog voor 15 jaar de gevangenis in moet. Hij mag nu echter thuis het voorkomen van zijn zaak in hoger beroep afwachten.

Bekeerlingen tot het christendom hebben het in de Islamitische Republiek Iran zwaar te verduren.

In 2016 werden zeker 193 christenen gevangengezet, waaronder veel bekeerlingen vanuit de islam.

Zij worden veelal beschuldigd van 'de nationale veiligheid in gevaar brengen door het opzetten van huiskerken', 'missioneren' of 'het beledigen van het heilige' (blasfemie).

Twee van hen, Amin Afshar Naderi en Hadi Asgari gingen al eerder in hongerstaking uit protest tegen de slechte behandeling die zij ondervonden in de Evin-gevangenis. Zij moesten daar toen om medische redenen mee stoppen.

Naderi is nu echter opnieuw in hongerstaking gegaan. Op de vijfde dag schreef hij een dramatische open brief aan de autoriteiten.

Hieronder de gehele tekst van de brief:

"Wat heb ik u en ons land aangedaan dat u mij zo haat? Ik heb uit de Bijbel geleerd om mijn vijanden lief te hebben en om te bidden voor hen die mij haten.

Ik heb geleerd om geen beledigende taal te gebruiken, maar wat heeft u geleerd? U gebruikte ruwe taal tijdens de verhoren, u maakte mijn geloof belachelijk en u viel mijn monotheïstische religie aan; ik heb u nooit beledigd, niet omdat ik niet de kracht had om het te doen, maar diep van binnen heb ik altijd voor uw gezondheid gebeden.

Een jaar lang heb ik alle beledigingen van mijn medegevangenen, de bewakers en van u getolereerd, terwijl ik niets verkeerds heb gedaan en ik verstoken bleef van mijn basisbehoeften. In dit alles heb ik altijd voor u gebeden dat u eerlijk en rechtvaardig zou zijn. U deed allerlei beloften in de rechtbank die mijn pastor, mijn familie en alle aanwezigen konden horen. U hield zich er niet aan en ook haatte u mij elke dag meer en meer. Tot slot verborg u mij voor de ambassadeurs van verschillende landen die onze gevangenis bezochten!

U schreef een rapport gevuld met leugens, waarin staat dat ik uw geloofsopvattingen beledigd heb! U dwong mijn medegevangenen zelfs om dit te aanvaarden en de bekentenis te ondertekenen! Ik heb slechts toegezien en voor u gebeden.

Ik heb geen woorden meer. Doe wat u wilt, zoals u altijd gedaan heeft, maar niet volgens gerechtigheid, moraliteit en wet. Er rest mij nog één vraag: als we zijn wat u zegt dat we zijn en als we uw geloofsovertuigingen beledigd hebben en als uw juridische proces vanaf het moment van arrestatie tot ondervraging en rechtszittingen helemaal wettig was, waarom verstopt u ons dan voor mensen?

Het is goed. Ik geef me over aan uw wrede beslissing en ik heb besloten om mijn leven langzaam te beëindigen. Daarom ga ik in hongerstaking. Ik beloof u dat ik u verder niets zal kosten. Ook geef ik mijn recht op medicatie op. Ik hoop dat u zich beter voelt door mijn langzame dood en lijden.”

Dit moet ophouden. Er moet een einde komen aan de gevangenschap van christelijke bekeerlingen en andere onschuldige christenen! Teken daarom de petitie hiernaast aan het staatshoofd en de president van Iran.

Meer info:

Teken nu de petitie!

CitizenGO beschermt je privacy en houdt je op de hoogte van deze en andere campagnes.

Laat Iraanse christenen vrij!

Geachte leider van de Islamitische Republiek Iran Ayatollah Sayed Ali Khamenei, geachte president Rouhan,

Het doet ons pijn om kennis te nemen van de manier waarop u in uw land onschuldige christenen vervolgt en gevangenzet.

De noodkreet van Amin Afshar Naderi, die met andere onschuldige christenen gevangen zit in de Evin-gevangenis, heeft over de hele wereld geklonken.

Opnieuw heeft hij zich genoodzaakt gezien om in hongerstaking te gaan, waardoor zijn gezondheid nu onvermijdelijk in gevaar komt.

Wij verzoeken u dringend om gratie te verlenen aan hem en aan alle andere christelijke gevangenen, waaronder Hadi Asgari, die niets misdaan hebben buiten het beleven van hun christelijke geloof.

Met vriendelijke groet,
[Uw Naam]

Teken nu de petitie!

16.344 Mensen hebben getekend. Help ons om 20.000 handtekeningen te bereiken.